Bu Blogda Ara

5 Haziran 2008 Perşembe

ZİKİR


- "AKŞAMA VE SABAHA ERDİĞİNİZDE, ALLAH'I TESBİH VE TENZİH EDİN!.. GÖKLERDE VE YERDE HAMD O'NUNDUR!.. İKİNDİ VE ÖĞLE VAKİTLERİNDE DE!.." ( RUM/27)
"ONLAR AYAKTA İKEN, OTURURKEN, YATARKEN, DAİMA ALLAH'I ZİKREDER VE YERİN YARADILIŞINI TEFEKKÜR EDERLER..." ALİ İMRAN/191
- "MÜMİNLER O KİMSELERDİR Kİ, ALLAH ANILDIĞI ZAMAN YÜREKLERİ ÜRPERİR... ALLAH'IN ÂYETLERİ ... İYMANLARINI ARTIRIR. NAMAZLARINI KILARLAR, KENDİLERİNİ VERDİĞİMİZ RIZIKTAN HARCARLAR." ENFÂL/2-3

"ALLAH SÖZLERİN EN GÜZELİNİ ÂHENKLİ, İĞNELİ BİR KİTAP HALİNDE İNDİRDİ. ONDAN RABLERİNDEN KORKANLARIN DERİLERİ ÜRPERİR!.. SONRA DERİLERİ DE, KALPLERİ DE ALLAH'IN ZİKRİNE YUMUŞAR, MUTMAİN OLUR...." ZÜMER/23

CUM'A SÛRESİ 9. ÂYETTE İSE, ŞÖYLE DENMEKTEDİR:

- "EY İYMAN EDENLER!.. CUM'A GÜNÜ NAMAZ İÇİN ÇAĞRILDIĞINIZDA, HEMEN ALLAH'IN ZİKRİNE KOŞUN!.. ALIŞ-VERİŞİ BIRAKIN!.

- "KİM BENİM ZİKRİMDEN YÜZ ÇEVİRİRSE, ONUN İÇİN GEÇİM DARLIĞI VARDIR!.." TA'HA/124
- "ZİKRİMİZE SIRT ÇEVİREN, DÜNYÂ HAYÂTINDAN BAŞKASINI ARZU ETMEYENLERDEN YÜZ ÇEVİR!.." NECM/29

- "ÖYLE ADAMLAR VARDIR Kİ, NE TİCÂRET, NE ALIM-SATIM ONLARI ZİKRULLAH'TAN, NAMAZI VE ZEKÂTI EDÂDAN ALIKOYAMAZ!.." NUR/37

- SANA VAHYOLUNAN KUR'AN'I TİLÂVET ET!.. NAMAZI DOSDOĞRU KIL!.. ZİRÂ NAMAZ İNSANI MÜNKER VE FAHŞÂDAN MENEDER... ZİKRULLAH TAATİN EKBER VE EFDÂLİDİR..." ANKEBUT/45

- "MÜMİNLER O KİMSELERDİR Kİ, ALLAH ANILDIĞI ZAMAN YÜREKLERİ ÜRPERİR... ALLAH'IN ÂYETLERİ ... İYMANLARINI ARTIRIR. NAMAZLARINI KILARLAR, KENDİLERİNİ VERDİĞİMİZ RIZIKTAN HARCARLAR." ENFÂL/2-3
VE, BİR İHTİMAL:

- "ALLAH SÖZLERİN EN GÜZELİNİ ÂHENKLİ, İĞNELİ BİR KİTAP HALİNDE İNDİRDİ. ONDAN RABLERİNDEN KORKANLARIN DERİLERİ ÜRPERİR!.. SONRA DERİLERİ DE, KALPLERİ DE ALLAH'IN ZİKRİNE YUMUŞAR, MUTMAİN OLUR...." ZÜMER/23
İFÂDESİDİR... YÂNİ ALLAH "KİŞİ BENİ ANARKEN ÇARPILSIN, ÇILDIRSIN," DEMİYOR!.. "GERÇEK MÜMİNLER, ALLAH’IN ADININ ANILDIĞINI DUYDULAR MI İLİKLERİNE KADAR ÜRPERİRLER, HUŞÛ İÇİNDE HER TÜRLÜ KÖTÜ DUYGUDAN KURTULURLAR, KALPLERİ YUMUŞAR," DİYOR!.. YÂNİ ZİKİRDEN KASIT SÂDECE İNSANIN KENDİSİNİN ALLAH’I ANMASI DEĞİLDİR, BAŞKALARININ ALLAH’I ANIŞINDAN DA ETKİLENMEKTİR... İŞTE GERÇEK ZİKİR BUDUR!.. YUKARDA ÂL-İ İMRÂN 191. ÂYETTE KASTEDİLEN ZİKİR BUDUR!.. KENDİ ANMAK, BAŞKA YARADILMIŞLARIN SESLİ-SESSİZ ZİKRİNİ, TESBİHİNİ DUYUP ETKİLENMEK!..

CUM'A SÛRESİ 9. ÂYETTE İSE, ŞÖYLE DENMEKTEDİR:

- "EY İYMAN EDENLER!.. CUM'A GÜNÜ NAMAZ İÇİN ÇAĞRILDIĞINIZDA, HEMEN ALLAH'IN ZİKRİNE KOŞUN!.. ALIŞ-VERİŞİ BIRAKIN!.."
BURADA "ZİKİR" KELİMESİ, KUR'AN OKUMA VE DİNLEME, HUTBE OKUMA VE DİNLEME, VE NAMAZ ANLAMINA GELİR... YİNE TARİKAT TARZI "ZİKİR ÂYİNİ" DEĞİLDİR!..

BİLİNDİĞİ GİBİ, CUM'A NAMAZI ÖĞLE NAMAZI YERİNE GEÇER, AMA İKİ REKATTIR... HUTBE İSE KALAN 2 REKAT NAMAZA BEDELDİR.

İSLÂM'DA CUM'A VE BAYRAM NAMAZI HUTBELERİ ÇOK ÖNEMLİDİR. ÇÜNKÜ HEM ÜLKENİN, HEM DE BULUNULAN MAHALLİN MESELELERİ, MÜSLÜMANLARIN DERTLERİ DİLE GETİRİLİR. O PUROBLEMLERE ÇÖZÜMLER BULUNUR... VE BU FAALİYET SIRASINDA AKILDA, GÖNÜLDE HEP ALLAH BULUNDUĞU TAKDİRDE SONUÇ TA HAYIRLI, CEMAATİN LEHİNE OLUR. ONUN İÇİN ALLAH DİYOR Kİ, "ALIŞ-VERİŞİ, YÂNİ PARA KAZANMA HIRSINI, DÜNYÂ GÂİLESİNİ BİR KENARA BIRAKIP SÂDECE ALLAH'I DÜŞÜNÜN... KENDİNİZİ TAMÂMEN O'NA VERİN Kİ, CUM'A NAMAZINDAN FAYDA ELDE EDESİNİZ!"

KISACASI, CUM'A NAMAZI TÜMÜYLE ZİKİRDİR... TABİİ BİLENE!...

YUKARDAKİ ÂYETTEN HEMEN SONRA GELEN 10. ÂYET İSE SON DERECE ÖNEMLİDİR:

- "NAMAZI EDÂ ETTİKTEN SONRA, YERYÜZÜNE DAĞILIN!.. ALLAH'IN FAZLINDAN RIZKINIZI ARAYIN!.. ALLAH'I ÇOK ZİKREDİN Kİ, FELÂH BULASINIZ!.."

YÂNİ, ALLAH DİYOR Kİ, "ÜLKENİN BİRLİĞİ VE BERABERLİĞİNİ BİR KERE DAHA HİSSETMİŞ OLARAK, ÇEVRESİNDEKİ SORUNLARINI VE ÇÖZÜM YOLLARINI ÖĞRENMİŞ OLARAK CÂMİDEN ÇIKTIKTAN SONRA, GÖNLÜNÜZDE VE AKLINIZDA SÂDECE ALLAH OLARAK DAĞILIN. NE GEREKİYORSA ONU YAPIN... RIZKINIZI KAZANIRKEN, GÖREVLERİNİZİ, TOPLUM İÇİNDE BİR FERT OLARAK SİZE DÜŞEN GÖREVLERİ UNUTMAYIN… ALLAH'I NE KADAR ÇOK AKLINIZDA VE GÖNLÜNÜZDE TUTARSANIZ, İŞLERİNİZ O KADAR YOLUNDA GİDER. CEMAAT OLARAK ELELE VERİRSENİZ, BİRLİKTE KURTULURSUNUZ."

- "KİM BENİM ZİKRİMDEN YÜZ ÇEVİRİRSE, ONUN İÇİN GEÇİM DARLIĞI VARDIR!.." TA'HA/124

ZÂTEN CUM'A, CÂMİ, CEMAAT; "CEM" KELİMESİNDEN GELİR... O DA "BİR OLMAK, BİR ARADA OLMAK, TOPLANMAK" DEMEKTİR!.. BİRLİK SAĞLAMAYAN CUM'A NAMAZI OLMAZ!.. ŞİMDİ NERDEEE BÖYLE CUM'A NAMAZLARI!..

DİKKAT EDİLİRSE, ÂYETTE BİR "TÂTİL" KAVRAMI YOK!.. ZÂTEN İSLÂM'DA ŞİMDİ ANLAŞILAN ANLAMDA "SIRTÜSTÜ YATIP BOŞA VAKİT GEÇİRİLEN BİR TÂTİL" ZİHNİYETİ HİÇ YOKTUR. SÂDECE "YORULUNCA DİNLENME" VARDIR!.. MÜSLÜMAN HER AN BİR İŞTEDİR... HEP ÇALIŞIR, DİDİNİR, YORULUNCA DA DİNLENİR... ONDA DA ALLAH'IN AKILDAN VE GÖNÜLDEN ÇIKMAMASI GEREKİR!.. BU DA ZİKİRDİR!..

ALLAH, KENDİSİNİ UNUTUP TA DÜNYÂ İŞLERİNE KAPILANLARDAN, PARA KAZANMA HIRSINA TUTULANLARDAN UZAK DURMAYI ÖĞÜTLÜYOR. ÇÜNKÜ ONLARIN YAPTIĞINDAN HAYIR GELMEZ... SÂDECE KENDİLERİNİ DÜŞÜNÜRLER:

- "ZİKRİMİZE SIRT ÇEVİREN, DÜNYÂ HAYÂTINDAN BAŞKASINI ARZU ETMEYENLERDEN YÜZ ÇEVİR!.." NECM/29
BURADAKİ ZİKİR DE, TARİKATLARDAKİ ZİKİR DEĞİL; BİZİM YUKARDA ANLATMAYA ÇALIŞTIĞIMIZ "AKILDAN VE GÖNÜLDEN ALLAH'I ÇIKARMAMAK"TIR!..

PEKİ, TARİKATLARDA ZİKİR, VE "ZİKİR ÂYİNLERİ" NEDEN ÖN PİLÂNA ÇIKMIŞ?... İŞTE ŞİMDİ Z.K.'NIN SORUSUNDA BELİRTTİĞİ KISMA GELDİK.

ASLINDA BU DA BİR ÂYETE DAYANIR... ALLAH, YUKARDA BELİRTTİĞİMİZ TARZDA BİR ZİKRİ, YÂNİ "ALLAH'I AKILDAN VE GÖNÜLDEN ÇIKARMADAN, HER AN O'NUN BİZİ GÖRDÜĞÜNÜ, DUYDUĞUNU BİLEREK HAREKET ETMEYİ" EN ÜSTÜN İBÂDET SAYMIŞ!... NAMAZIN, NİYÂZIN BİLE ÜSTÜNE ÇIKARMIŞ!.. İNANMAZSANIZ, OKUYUN:

- "ÖYLE ADAMLAR VARDIR Kİ, NE TİCÂRET, NE ALIM-SATIM ONLARI ZİKRULLAH'TAN, NAMAZI VE ZEKÂTI EDÂDAN ALIKOYAMAZ!.." NUR/37
GÖRDÜNÜZ MÜ?.. ALLAH BÖYLE BİR ZİKRİ NAMAZDAN VE ZEKÂTTAN ÖNCE ZİKRETMİŞ... YÂNİ DİLE GETİRMİŞ... ÇÜNKÜ GÖNÜLDE ALLAH OLMAZSA, ALLAH'TAN BAŞKA HER ŞEY SİLİNMEDEN NAMAZA DURULURSA O NAMAZ NAMAZ OLMAZ, JİMNASTİK OLUR... VERİLEN ZEKÂT OLMAZ, BAHŞİŞ OLUR, GÖSTERİŞ OLUR!.. İNSANIN KENDİ NEFSİNİ, BENCİLLİĞİNİ UNUTMASI, NEFSÂNİYETTEN SIYRILMASI, ANCAK GERÇEK ZİKİR İLE MÜMKÜNDÜR... O YÜZDEN DE ZİKİR BÜTÜN İBÂDETLERDEN EFDÂLDİR.

- SANA VAHYOLUNAN KUR'AN'I TİLÂVET ET!.. NAMAZI DOSDOĞRU KIL!.. ZİRÂ NAMAZ İNSANI MÜNKER VE FAHŞÂDAN MENEDER... ZİKRULLAH TAATİN EKBER VE EFDÂLİDİR..." ANKEBUT/45
İŞTE DELİLİMİZ!.. ALLAH DİYOR Kİ, "KUR'AN'I GÜZELCE, ANLAYARAK OKU... BU ALLAH ZİKRİDİR... GÖNÜLLERE FERAHLIK VERİR, YOLUNU AYDINLATIR... NAMAZI DOSDOĞRU, RİYÂSIZ KIL... BU DA ZİKİRDİR... SENİ KÖTÜLÜKLERDEN, AŞIRIYA GİTMEKTEN, AZIP SAPMAKTAN KORUR... AMA İBÂDETİN EN BÜYÜĞÜ, EN İYİSİ HER AN AKLINDA VE GÖNLÜNDE ALLAH'I HİSSEDEREK YAŞAMANDIR!.." BUNA DA "ZİKR-İ DÂİM - SÜREKLİ ALLAH'I ANMA" DENİR!..

VE İŞTE BU YÜZDEN TARİKATLAR ZİKRE ÇOK ÖNEM VERMİŞLERDİR... ZİKR-İ DÂİM'E ULAŞABİLMEK İÇİN, ALLAH'I HER AN AKILDA VE GÖNÜLDE TUTABİLMEK İÇİN MÜRİTLERE TEK BAŞINA YAPACAKLARI VİRD (BELİRLİ DUALAR VE ALLAH'IN İSİMLERİ) EKZERSİZLERİ VERMİŞLER, TOPLU ZİKİR ÂYİNLERİ DÜZENLEMİŞLERDİR... TARİKAT, "YOLLAR" DEMEK OLDUĞU İÇİN DE, HER BİRİNİN USÛLÜ, ZİKRİ FARKLIDIR.

ANCAAAK... BU, RASTGELE YAPILAMAZ!.. GEÇMİŞTE GERÇEK TARİKAT VE ŞEYHLER TARAFINDAN ÇOK BÜYÜK İTİNÂYLA, ÖZENLE, MÜRİDİN DURUMU GÖZÖNÜNE ALINARAK YAPILIRDI.

BİR KİŞİNİN BÖYLE BİR VİRD VE ZİKİR FAALİYETİNE GİREBİLMESİ İÇİN ÖNCE İYİ BİR MÜSLÜMAN MERTEBESİNE ULAŞMIŞ OLMASI GEREKİR.

YÂNİ, HZ. MEVLÂNA;

- "NE OLURSAN OL, GEL!"
- "İSTER MECÛSÎ, İSTER PUTPEREST!.."
- "İSTER YÜZ KERE TÖVBENİ BOZMUŞ OLSAN DA,"
- "GEL!.. YİNE GEL!"
DEMİŞTİR AMA, HER GELENE HEMEN BİR VİRD VERMİŞ, HEMEN SEMÂ ÂYİNİNE ALMIŞ DEĞİLDİR!.. ZÂTEN ESKİDEN TARİKATLARDAKİ MÜRİTLERİN BÜYÜK ÇOĞUNLUĞU TEKKEDE KALIR, BİRLİKTE YAŞARDI... DİĞERLERİ BUGÜNÜN TÂBİRİ İLE " SEMPATİZAN" SAYILIR, SOHBETLERE KATILIR, ŞEYHTEN FEYZ ALIR, AMA PEK AZI MÜSTESNÂ, ZİKİR VE SEMÂ ÂYİNLERİNE İŞTİRAK EDEMEZLERDİ... YUNUS'UN TAPTUK EMRE DERGÂHI'NA 40 YIL HİZMET ETMESİ MEŞHURDUR, BİLİRSİNİZ... HACI BAYRAM'IN MÜRİTLERİ DE BİRLİKTE ÇALIŞIR, ÜRETİR, BİRLİKTE YER İÇER, BİRLİKTE İBÂDET EDERDİ.

BİR KİŞİNİN "MÜRİD" SIFATIYLA VİRD ALMASI, ZİKİR ÂYİNLERİNE KATILMASI İÇİN ÖNCE AÇIK ŞİRKTEN UZAK DURMASI, SONRA DA GİZLİ ŞİRKTEN, YÂNİ BİLEREK VEYÂ BİLMEYEREK ALLAH'A EŞ KOŞMAKTAN; O'NU BIRAKIP PARAYA, ŞANA, ŞÖHRETE, PATRONA TAPMAKTAN SIYRILMIŞ OLMASI ŞART İDİ!.. ANCAK BÖYLELERİ TOPLU ZİKİR ÂYİNLERİNDE YER ALABİLİRDİ!.. ANCAK BÖYLELERİNE, DIŞARDA KENDİLERİNİ EĞİTMEK İÇİN, ZİKR-İ DÂİM'E HAZIRLAMAK İÇİN VİRD VERİLİRDİ...

ŞİMDİ MÂŞALLAH, HER ŞEYHİN ELİNİ ÖPEN TARİKAT EHLİ OLUP ÇIKIYOR, ZİKİR ÂYİNİNE KATILIYOR... VE TABİİ ÇOĞU SAPITIYOR!..

ÇÜNKÜ BU TARZ ZİKİR, BİR NEV'İ "BİLİNMEYEN GÜÇLERİ HAREKETE GEÇİRME" FAALİYETİDİR!.. VE SÂDECE İSLÂM'A MAHSUS BİR OLAY DEĞİLDİR... HER KELİMENİN BELLİ BİR FİREKANSI, BELLİ BİR DALGA BOYU VARDIR... MESELÂ BUDİZM'DE ZİKİR İFÂDESİ OLAN "OOHMM" KELİMESİ İLE, İSLÂMİYET'TEKİ "HÛÛ!" KELİMESİNİN FİREKANSLARI BİRBİRİNE YAKINDIR... VE BÖYLE KELİMELER BELİRLİ SAYIDA TEKRARLANIRSA, HANGİ DİN VE İNANÇTA OLURSA OLSUN, BİR TAKIM GÜÇLERİ HAREKETE GEÇİRİR...

KELİMELERİN HEPSİNDE BİR MÂNÂ YÜKÜ, VE O MÂNÂNIN BİR GÜCÜ VARDIR.. HER KELİME BİR PİL GİBİDİR... NASIL Kİ, 6 PİLLİ RADYOYA BİR PİL KOYARSANIZ ÇALMAZ, İKİ TÂNE KOYARSANIZ ÇALMAZ, AMA ALTI PİL KOYUNCA SES VERMEYE BAŞLARSA; BELİRLİ KELİMELERİ BELİRLİ SAYIDA TEKRARLANMASI, BİR TAKIM GÜÇLER HAREKETE GEÇMESİNE YOL AÇAR.

İŞTE BU HAREKETE GEÇEN GÜÇLER, KİŞİNİN RUHÎ TEKÂMÜLÜ, MÂNEVÎ MERTEBESİYLE ALÂKALIDIR... EĞER O ŞAHIS NEFSÂNİYETTEN SIYRILMAMIŞSA; HAREKETE GEÇEN GÜÇLER MENFÎ OLUR, ŞEYTÂNÎ OLUR, VE İNSAN SAPITIR!..

KISACASI BU TARZ ZİKİR, HER YİĞİDİN HARCI DEĞİLDİR... ŞAH VELİYULLAH DEHLEVÎ'NİN ÇOK YERİNDE TESBİTİ İLE, "TEFEKKÜR, ZİKİR, VE HELE ZİKR-İ DÂİM, SÂDECE YÜCE RUHLARDAN BEKLENEBİLİR. NE YAZIK Kİ, BÖYLE RUHLARIN SAYISI SON DERECE AZDIR!"

ESKİLERİN TÂBİRİ İLE ERMEK İÇİN ŞERİAT-TARİKAT-MÂRİFET MERTEBELERİNDEN GEÇMEK, VE HAKİKAT'A ULAŞMAK GEREKİR... AMA YUNUS'UN DEDİĞİ GİBİ:

BU ŞERİAT GÜÇ OLUR,
TARİYKAT YOKUŞ OLUR!
MÂRİFET SARPLIK DURUR,
HAKİYKATTIR YÜCESİ!..
KIRK KİŞİ BİR AĞACI,
DAĞDAN GÜÇLE İNDİRE!..
YA BUNCA MÜRİD, MUHİB,
SIRAT'I NİCE GEÇESİ???

DÖRT HÂL İÇİNDE DERVİŞ,
GEREK SİYÂSET ÇEKESİ
MENZİLE ERMEZ, KALIR,
YOL ERİ YUVACASI!..
KISACASI ŞERİAT YOLUNDAN GEÇMEDEN, TARİKAT YOKUŞU ÇIKILMAZ... KIRK KİŞİ BİR AĞACI TAŞIYAMAZKEN; BUNCA MÜRİD, MÜRŞİT SIRATI NASIL GEÇECEK Kİ?.. DERVİŞLİĞE SOYUNMAK KOLAY, AMA DERVİŞ OLMAK ZORDUR... ÇOĞU YOLDA KALIR!..ALLAH'IM AYAKLARIMIZI DİNİN ÜZERİNE SABİT KIL (AMİN)


Hiç yorum yok: